Info om sekretariatet
Sekretariatet udfører det praktiske arbejde omkring opgaver og projekter for foreningen, og som bestyrelsen træffer beslutning om.
Sekretariatsfunktionen varetages af Aalborg Forsyning (Aalborg Vand A/S).
Sekretariatsleder er Signe Krogh
Sekretariatet kan kontaktes på: grundvandssamarbejde@aalborg.dk
Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Den ordinære generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af maj.
Bestyrelsen (sekretariatet) indkalder med mindst én måneds varsel til den ordinære generalforsamling.
Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal fremsendes skriftligt til formanden og sekretariatet senest den 15. marts.
Hvis der ønskes afholdt en ekstraordinær generalforsamling, skal ønsket sendes skriftligt til sekretariatet, og generalforsamlingen skal afholdes inden 6 uger efter modtagelsen af ønsket.
Generalforsamlingen blev indledt med en velkomst ved bestyrelsesformand Daniel Borup.
1. Valg af dirigent
Morten Steen Sørensen, funktionschef i Aalborg Forsyning blev valgt.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig på baggrund af de fremmødte deltagere, jf. vedtægterne.
2. Bestyrelsens beretning
Bestyrelsesformand Daniel Borup fremlagde bestyrelsens beretning.
Foreningen består i dag af 36 vandværker. Det, vi samarbejder om, er at løse opgaver, der har fælles interesse og som er svære at løfte for det enkelte vandværk.
Grundvandsbeskyttelse er vores kerneopgave og nøgleordet i vores samarbejde. Udfordringerne er mange, og vores muligheder ændrer sig hele tiden. I bestyrelsen drøftes ofte, hvordan vi kan understøtte fremdrift.
I 2024 havde foreningen særligt fokus på:
- Overvågning af grundvandskvaliteten
Foreningen tager hvert år vandprøver fra moniteringsboringer i oplandet til de vandværker, der i indsatsplanerne har overvågning af vandkvalitet som indsats. I 2024 er der udtaget vandprøver i områderne Vadum, Hvorup og Aalborg SV.
Overvågningen har fokus på, hvad der evt. kan være på vej til vandværkernes boringer. Derfor kigger vi efter nye stoffer, men følger samtidige også udviklingen af de kendte stoffer. Formålet med overvågningen er således, at det enkelte vandværk har en bedre mulighed for at følge udviklingen i oplandet til kildepladsen og dermed mulighed for rettidig omhu.
Der er udarbejdet overvågningsrapporter for de 3 områder, som vi fik analyseret prøver fra i 2024.
- Sikring af arealer til grundvandsbeskyttelse
Vores kerneopgave er grundvandsbeskyttelse, og vi arbejder for at sikre fremdrift på det arbejde, der skal til for at beskytte de arealer, der er nødvendige for en mulig fremtidig vandindvinding.
Inden for Aalborg Kommune arbejdes der ud fra en helhedsorienteret strategi, som den er beskrevet i Indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse. Det betyder med andre ord, at når vi forhandler om grundvandsbeskyttelse, er det ikke begrænset til BNBO og erhvervsmæssig anvendelse af pesticider, men med henblik på at beskytte, det der er nødvendigt, jf. indsatsplanerne.
Bestyrelsen presser hele tiden på for at få lukke nogle aftaler. I 2024 er der afsluttet 4 forhandlinger. Der bliver hele tiden fra sekretariatet igangsat nye forhandlinger og samtidig fulgt op på igangværende.
- Tilsyn med arealer, hvor der er sket sikring af grundvandsbeskyttelsen
Formålet med tilsyn er naturligvis kontrol af om vores aftaler overholdes, men det primære fokus er at opretholde en dialog. Det er vigtigt, at vi forhindrer, at der sker overtrædelser, så vi skal opkræve bod – boden står ikke mål med den forurening, der evt. er sket. Gennem dialogen sikrer vi en fortsat forståelse for formålet med aftalen, hvad der kan lade sig gøre og hvad der strider mod aftalerne – og helst før det er sket.
I 2024 er der gennemført tilsyn hos 45 lodsejere. Det blev ikke fundet forhold, som var i strid med aftalerne.
Sekretariatet, der sørger for den daglige drift af Foreningen herunder alt fra strategisk arbejde for at sikre grundvandsbeskyttelsen, indgåelse af nye aftaler og tilsyn med de dyrkningsaftaler, som er tinglyst, drift af foreningen, information og kommunikation samt overvågning af grundvandskvaliteten, så vandværkerne kan være på forkant med, hvad der kan forventes at finde i vandværksboringerne.
I 2024 indgik regeringen sammen med interessenter en historisk politisk aftale om et grønt Danmark. Desværre var vandværkerne ikke inviteret med inden for til højbords. Det forhindrer dog ikke foreningen i at følge processen med Grøn Trepart meget tæt og byde ind alle de steder, hvor det kan lade sig gøre.
Efter generalforsamlingen var der oplæg om Drikkevand i Den Grønne Trepart.
Grundvand er en strategisk vigtig ressource, og drikkevand er en af vores vigtigste fødevarer. Det er ikke noget, den enkelte dansker tænker over, når de dagligt åbner for vandhanen, men hvis vi pludselig ikke havde adgang til vand af høj kvalitet, så ville det skabe massive sundhedsmæssige udfordringer for alle danskere, for virksomheder i fødevareproduktionen og i andre erhverv.
Det enkelte vandværk og Grundvandssamarbejde Aalborg har en meget vigtig opgave. Vi skal i fællesskab sikre, at forbrugerne (borgerne og virksomheder) også i årene fremover har rent drikkevand.
Vi skal sikre et forsat fokus på foreningens betydning både i Aalborg og i resten af Danmark og samtidig sikre, at arbejdet i foreningen bliver konverteret til reel grundvandsbeskyttelse.
Stor tak til alle fremmødte, der dagligt er med til at sikre, at vandværkerne kan levere høj kvalitet. Jeres forbruger skylder jer en stor tak for den indsats, I leverer for at sikre rent grundvand.
Til sidst takkede formanden alle fremmødte, og alle jer, der til dagligt er med til at sikre, at vandværkerne kan levere høj kvalitet. Jeres forbrugere skylder jer en stor tak for den indsats, I leverer for at sikre rent grundvand.
Vi kæmper videre med at sikre grundvand til drikkevand!
Spørgsmål: Hvorfor har Aalborg Kommune ikke fulgt loven, og er kommet i mål med BNBO?
Svar: Aalborg Kommune har udarbejdet indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse. Disse planer er mere ambitiøse og sikrer mere end BNBO-loven, som går på forbud mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i små begrænsede områder. Aalborg Kommune har bedt Grundvandssamarbejde Aalborg om at følge indsatsplanerne, men at prioritere de boringsnære områderne først. Dette betyder at rækkefølgen for grundvandsbeskyttelse er ændre en smule.
Spørgsmål: Hvordan hænger det sammen, at Aalborg Forsyning skal til og renses for nitrat, samtidig med at Aalborg Kommune ønsker, at der ikke skal ske videregående vandbehandling?
Svar: Det er virkelig ikke godt, at Aalborg Forsyning skal til at rense for nitrat. Det har aldrig været hensigten. AF står i en situation, hvor vi er kommet for sent i gang med grundvandsbeskyttelse, også selv om vi gik i gang i slutningen af 1980’erne. Grundvandsbeskyttelsen virker, det tager bare længere tid, end vi havde regnet med.
Beretningen blev taget til efterretning.
3. Godkendelse af det reviderede årsregnskab
Årsregnskabet for 2024 blev fremlagt af Anne Kathrine fra Aalborg Forsyning/Økonomi.
Årsregnskabet er forsynet med en blank revisionspåtegning uden forbehold eller fremhævelser.
Spørgsmål: Hvad er indeholdt under ”Forhandlinger, tilsyn, overvågning mv.” under produktionsomkostninger i noterne til årsregnskabet.
Svar: Det er sekretariatets arbejde, når der udføres forhandlinger, overvågning af grundvandskvaliteten og tilsyn.
Spørgsmål: Hvad er indeholdt i ”Sekretariatsfunktion – møder” under administrationsomkostninger?
Svar: Der ligger bl.a. forberedelse til bestyrelsesmøder og generalforsamling, afholdelse af møder, referater og lign.
Spørgsmål: Hvad er indeholdt i ”Administrative assistancer”?
Svar: Det er hjælp fra Aalborg Forsyning til bl.a. regnskab og løbende hjælp til økonomi.
Regnskabet blev godkendt med faldende bemærkninger.
4. Fremlæggelse af budget
Budget 2025 blev fremlagt af Anne Kathrine fra Aalborg Forsyning/Økonomi.
Spørgsmål: Hvorfor falder taksten på likviditetsgrafen?
Svar: Drøftes under pkt. 6, hvor bidragstaksten for 2026 skal godkendes.
Budget er taget til efterretning uden yderlige kommentering.
5. Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne
Ingen forslag
6. Bidragstakst til godkendelse
Bestyrelsen anbefaler, at taksten i 2026 sænkes og fastsættes til 1,00 kr. pr. solgt m3.
Foreningen har en god økonomi og likviditeten har gennem længere tid været stigende, hvilket tidligere er drøftet på generalforsamlingen. Bestyrelsen mener derfor, at det giver mening at sænke indtægterne en smule.
Spørgsmål: Er det muligt at få flere sager gennemført i stedet for at sænke taksten?
Svar: Der er gang i rigtig mange forhandlinger nu, som alle sammen tager tid. Grundvandsbeskyttelsen kommer ikke til at gå hurtigere af, at der tilføres flere penge.
Taksten på 1,00 kr. blev vedtaget af generalforsamlingen.
7. Præsentation af bestyrelsesmedlemmer
Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg har 12 bestyrelsesmedlemmer:
Kim Pedersen, Svenstrup Vandværk (næstformand)
Henrik Højlund, Godthåb Vandværk
Ole Pedersen, Vadum Vandværk
Anders Jungersen, Vadum Vandværk
Bjarne Thomsen, Tylstrup Vandværk
Carsten Bech, Vestbjerg Vandværk
Selmer Nielsen, Fjellerad Vand Amba
Michael Reedtz, Vejgård Vandværk
Daniel Borup, Aalborg Vand A/S (formand)
Tonny Carlsen, Aalborg Vand A/S
Lene Toldbod Burgaard, Aalborg Vand A/S
Birthe Dilling Berg, Aalborg Vand A/S
Der er valg af bestyrelsesmedlemmer til efteråret på kontaktgruppemøderne (møderne som afholdes af Aalborg Kommune i okt/nov). Aalborg Vand vælger bestyrelsesmedlemmer på første bestyrelsesmøde efter byrådsvalget i efteråret.
8. Præsentation af suppleanter
Som suppleanter til bestyrelsen er følgende personer valgt:
Jens Christian Weinkouff, Frejlev Vand
Carsten Dahl Larsen, Lindholm Vandværk
Brian Rex, Lindholm Vandværk
Helge Ziegler, Gl. Sulsted Vandværk
Carsten Pedersen, Grindsted Vandværk
Jacob Knudsen, Fjellerad Vand Amba
Jan Olesen, Gistrup Vandværk
Der mangler en suppleant i kontaktgruppen SV samt to suppleanter fra Aalborg Vand A/S.
Det gælder som for bestyrelsesmedlemmerne, at der afholdes valg af suppleanter til efteråret.
9. Eventuelt
Spørgsmål: Rækkefølge for grundvandsbeskyttelse er ændret?
Svar: BNBO-aftalen har resulteret i, at der er sket nogle få ændringer i prioritetslisten. Dette betyder, at der opstartes forhandlinger for de fleste vandværker, inden andre områder færdiggøres.
Spørgsmål: Hvorfor skulle byrådet vedtage, at Aalborg Vand A/S skal rense for nitrat?
Svar: Aalborg Vand A/S er underlagt Vandsektorloven, hvilket betyder, at Aalborg Kommune skal pålægge Aalborg Vand at forbedre vandkvaliteten, som myndighed, før Aalborg Vand må udføre arbejdet og hæve taksterne.
På Aalborg Kommunes Orientering for almene vandværker d. 12. juni 2025, kommer Pernille Stampe Jakobsen og fortæller om Aalborg Vands projekt.
Dirigenten takkede af og formanden afsluttede generalforsamlingen.
Generalforsamlingen blev indledt med en velkomst ved bestyrelsesformand Daniel Borup.
1. Valg af dirigent
Morten Steen Sørensen, funktionschef i Aalborg Forsyning blev valgt.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig på baggrund af de fremmødte deltagere, jf. vedtægterne.
2. Bestyrelsens beretning
Bestyrelsesformand Daniel Borup fremlagde bestyrelsens beretning.
Bestyrelsesformanden trådte ind i bestyrelsen sidste sommer, da den tidligere bestyrelsesformand valgte at træde tilbage, og gav derfor en kort præsentation af sig selv.
Grundvandsbeskyttelse er nøgleordet i vores samarbejde. Der er mange udfordringer, og mulighederne ændrer sig hele tiden. I bestyrelsen drøfter vi ofte, at der ikke kun er en vej til grundvandsbeskyttelse, men en værktøjskasse med flere muligheder.
I 2023 havde foreningen særligt fokus på:
- Overvågning af grundvandskvaliteten
Foreningen tager hvert år vandprøver fra moniteringsboringer i oplande til de vandværker, der i indsatsplanerne har overvågning af vandkvaliteten som indsats. Der er udarbejdet ”pixibøger” for at gøre viden fra overvågningsrapporterne mere tilgængelige for de respektive vandværker. Overvågningen skal sikre det enkelte vandværk en bedre mulighed for at følge udviklingen i oplandet til kildepladsen, og dermed mulighed for rettidig omhu. Overvågningsrapporterne findes stadig på foreningens hjemmeside, så pixibøgerne er kun for at gøre det lettere for det enkelt vandværk.
- Sikring af arealer til grundvandsbeskyttelse
Nøgleordet for foreningen er grundvandsbeskyttelse og derfor bliver der fortsat arbejdet på at beskytte de arealer, der er nødvendige for at sikre den fremtidige vandindvinding.
Drikkevand og grundvandsbeskyttelse har stort fokus i Danmark, og der bliver talt meget om både BNBO (de boringsnære beskyttelsesområder) og grundvandsparker. I Grundvandssamarbejde Aalborg følger vi udviklingen tæt, men kæmper også fortsat på at holde fokus på opgaven – nemlig at sikre beskyttelse af grundvand i praksis.
Der er forhandlinger i gang flere steder.
Bestyrelsen presser hele tiden på for at få lukket nogle aftaler. Desværre er det ikke alt, vi er herre over. Det gælder fx behandlingstiden ved SKAT som bare er én af de faktorer, der bremser vores gennemførsel af forhandlinger.
I 2023 blev der lukket en enkelt aftale, og flere forventes meget tæt på mål.
- Tilsyn
Formålet er naturligvis kontrol af om vores aftaler overholdes, men det primære fokus er dialogen. Vi har ingen intentioner om at opkræve boder, - for det står ikke mål med den forurening, der evt. sker – men via dialogen sikrer vi en fortsat forståelse for formålet med aftalen, og hvad der kan lade sig gøre, og hvad der strider mod aftalerne – og helst før det går galt.
I 2023 har Jens Christian gennemført 53 tilsyn eller har besøgt 117 matrikler. Der var igen overtrædelser, men der har været 9 opfølgninger herunder dispensationsansøgninger.
I september 2023 fik foreningen ny sekretariatsleder, Signe Krogh, som er kendt i foreningen, da hun har været stedfortræder for den tidligere sekretariatsleder. Sekretariatet sørger for den daglige drift af foreningen. Det er alt fra det strategiske arbejde for at sikre grundvandsbeskyttelse, herunder indgåelse af nye aftaler, tilsyn med de dyrkningsaftaler, som er tinglyst, drift af foreningen, information og kommunikation samt overvågning af grundvandskvaliteten, så vi kan være på forkant med, hvad vi kan forvente at finde i vandværksboringerne.
I efteråret 2023 blev der afholdt valg til forenings bestyrelse. Foreningen lavede vedtægtsændringer for et par år tilbage, som sikrer kontinuitet i bestyrelsesarbejdet ved, at det ikke er hele bestyrelsen, der er på valg samtidig. Tak til jer, som har valgt at fortsætte i bestyrelsen, dem som er trådt ud og velkommen til jer, der er nye.
Stor tak til alle fremmødte, der dagligt er med til at sikre, at vandværkerne kan levere høj kvalitet. Jeres forbruger skylder jer en stor tak for den indsats, I leverer for at sikre rent grundvand.
Spørgsmål: Er Aalborg Kommune foran ift. andre kommuner med opkøb af jord?
Svar: I Aalborg er vi foran andre kommuner ift. at få lagt deklarationer på jord, men ikke opkøb af jord.
Beretningen blev taget til efterretning.
3. Godkendelse af det reviderede årsregnskab
Årsregnskabet for 2023 blev fremlagt af Anne Kathrine fra Aalborg Forsyning/Økonomi.
Årsregnskabet er forsynet med en blank revisionspåtegning uden forbehold eller påtegnelser.
Regnskabet blev godkendt uden bemærkninger.
4. Fremlæggelse af budget
Budget 2024 blev fremlagt af Anne Kathrine fra Aalborg Forsyning/Økonomi.
Spørgsmål: Hvor langt er I kommet med grundvandsbeskyttelsen?
Svar: Der er beskyttet ca. 1500 ha. Ifølge indsatsplanerne mangler vi at beskytte ca. 1000 ha.
Supplerende spørgsmål: Hvad med skæringsdatoen for indgåelse af beskyttelse jf. indsatsplanerne?
Svar: Skæringsdatoen jf. indsatsplanerne er overskredet, men Aalborg Kommune er klar over, at det er en lang proces at indgå aftaler om grundvandsbeskyttelse.
Dirigenten spurgte sekretariatslederen om hvad der ved ønsketænkning kunne få skruet hastigheden på grundvandsbeskyttelse op?
Svar: Det skulle være mere national vilje/politisk mod til at beskytte 100 års oplande, og mindre fokus på BNBO, da det kun er 1 års oplande, der beskyttes ved den lov.
Spørgsmål: I Hammer Bakker er Aalborg Kommune i gang med indvindingstilladelser, hvis der skal laves nye boringer, kan sekretariatet så hjælpe med at beskytte eller komme med kvalificerede bemærkninger til Aalborg Kommune hvis placering eller lign er for tæt på bebyggelse?
Svar: Medlemmerne er altid velkomne til at rette henvendelse til sekretariatet. Foreningen og sekretariatet er ikke myndighed og kan først lave grundvandsbeskyttelse, når Aalborg Kommune har udarbejdet en ny indsatsplan, hvor de har vurderet, hvad der skal beskyttes. Sekretariatet hjælper gerne med at udarbejde høringssvar eller lign. som I selv sender ind til Aalborg Kommune.
Budget er taget til efterretning uden yderlige kommentering.
5. Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne
Ingen forslag
6. Bidragstakst til godkendelse
Bestyrelsen anbefaler, at taksten i 2025 fastholdes på 1,50 kr. pr. solgt m3.
Taksten på 1,50 kr. blev vedtaget af generalforsamlingen.
7. Præsentation af bestyrelsesmedlemmer
Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg har 12 bestyrelsesmedlemmer:
Kim Pedersen, Svenstrup Vandværk (næstformand)
Henrik Højlund, Godthåb Vandværk
Ole Pedersen, Vadum Vandværk
Anders Jungersen, Vadum Vandværk
Bjarne Thomsen, Tylstrup Vandværk
Carsten Bech, Vestbjerg Vandværk
Selmer Nielsen, Fjellerad Vand Amba
Michael Reedtz, Vejgård Vandværk
Daniel Borup, Aalborg Vand A/S (formand)
Tonny Carlsen, Aalborg Vand A/S
Lene Toldbod Burgaard, Aalborg Vand A/S
Birthe Dilling Berg, Aalborg Vand A/S
8. Præsentation af suppleanter
Som suppleanter til bestyrelsen er følgende personer valgt;
Jens Christian Weinkouff, Frejlev Vand
Carsten Dahl Larsen, Lindholm Vandværk
Brian Rex, Lindholm Vandværk
Helge Ziegler, Gl. Sulsted Vandværk
Carsten Pedersen, Grindsted Vandværk
Jacob Knudsen, Fjellerad Vand Amba
Jan Olesen, Gistrup Vandværk
Der mangler en suppleant i kontaktgruppen SV samt to suppleanter fra Aalborg Vand A/S.
9. Eventuelt
Intet.
Dirigenten takkede af og formanden afsluttede generalforsamlingen.
Bestyrelsesmøder
Bestyrelsen for Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg mødes ca. 1 gang i kvartalet eller 4 gange om året til bestyrelsesmøde.
Desuden tager bestyrelsen på ekskursion, mødes til temaaften eller lign. 1-2 gange om året.
Det er sekretariatet, der har ansvaret for at afholde bestyrelsesmøderne.
Referater fra bestyrelsesmøder - se "Bestyrelsen"