Bestyrelsen

Bestyrelsen for Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg består af 12 medlemmer – 4 fra Aalborg Vand A/S og 2 fra hver kontaktgruppe (kontaktgruppe Nord, kontaktgruppe Nørresundby-Vadum, kontaktgruppe Aalborg Sydvest samt kontaktgruppe Aalborg Sydøst).

Bestyrelsesmedlemmernes funktionsperiode er 4 år.

Næste valg til bestyrelsen sker i efteråret 2025, hvor der skal vælges medlemmer fra de 4 kontaktgrupper. Bestyrelsesmedlemmerne modtager ikke honorar for bestyrelseserhvervet.

Vedtægter

for Forening for grundvandssamarbejde i Aalborg

 

  1. Navn, hjemsted og organisationsform

1.1.           Foreningens navn er Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg, forkortet GVA.

1.2.           Foreningen har hjemsted i Aalborg Kommune.

1.3.            GVA er en selvstændig forening.

 

  1. Formål

2.1.           Formålet med foreningen er at sikre, at forsyning med drikkevand i Aalborg Kommune

fortsat kan ske på grundlag af uforurenet grundvand, dvs. uden videregående permanente rensningsforanstaltninger og i overensstemmelse med vandforsyningsplan 2013-2024 for Aalborg Kommune med senere ændringer.

2.2.           GVA’s formål er også at fremme udførelse og deltagelse i grundvandsbeskyttelsesprojekter, herunder indsatsplaner.

2.3.           GVA er etableret i overensstemmelse med vandforsyningslovens §§ 52 a og 52 b med

henblik på en samlet varetagelse og fordeling af udgifterne til kortlægning, overvågning og beskyttelse af vandressourcerne, som nævnt i § 52 a forårsaget af kvaliteten

af disse vandressourcer.

 

  1. Opgaver

3.1.           Arbejdsopgaverne udføres i tæt samarbejde mellem foreningens medlemmer.

 

Opgaverne tager udgangspunkt i indsatsplanerne for grundvandsbeskyttelse og må

ikke stride imod disse. Opgaverne omfatter bl.a.:

  • Prioritere indsatserne
  • Opstille handlingsplaner
  • Undersøge, kortlægge og registrere nuværende og fremtidige drikkevandsområder, herunder grundvandsmonitering
  • Koordinere undersøgelserne og de forebyggende foranstaltninger med miljø -og planmyndigheder
  • Udarbejde materiale til sikring af overholdelse af indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse
  • Indgåelse af aftaler til sikring af beskyttelsen af grundvandet
  • Betale for indgåede dyrkningsaftaler
  • Kontrollere overholdelse af indgåede aftaler om foranstaltninger til sikring af

grundvandet

  • Videndele og være i tæt dialog med medlemmer samt øvrige interessenter om

grundvandsbeskyttelsen

  • Afgive diverse høringssvar

Under opfyldelse af foreningens formål skal der tilstræbes et nært samarbejde med

myndighederne i Aalborg Kommune, herunder om vandforsyningsplaner og indsatsplaner.

3.2.           GVA’s arbejde hindrer ikke de enkelte medlemmer i – på egne vegne og for egen

regning – at gennemføre foranstaltninger med ovennævnte formål.

3.3.           GVA varetager ingen myndighedsopgaver, men kan bidrage med idéer og forslag til

de kommunale myndigheders arbejde, f.eks. i forbindelse med revidering af vandforsyningsplan eller indsatsplan.

 

  1. Brugs- og ejendomsretlige forhold

4.1.           GVA kan indgå dyrkningsaftaler med lodsejere inden for den gældende lovgivnings rammer herfor.

4.2.           GVA kan erhverve arealer til sikring af aftaler om beskyttelse af grundvandet m.v. i

henhold til de enhver tid gældende indsatsplaner.

4.3.            De økonomiske forpligtelser, der følger af erhvervede rettigheder som f.eks. dyrkningsaftaler eller køb af fast ejendom, afholdes via de midler, foreningens deltagere

indbetaler, jf. pkt. 5.

4.4.           Eksisterende og nye vandforsyningsanlæg (bygninger, boringer og ledninger) skal respekteres og kan frit etableres på erhvervede arealer af den almene vandforsyning,

inden for hvis forsyningsområde arealet er beliggende.

 

  1. Betaling af bidrag

5.1.           Dækning af udgifterne til etablering og vedligeholdelse af foranstaltninger, aftalte opgaver og projekter til beskyttelse af grundvandet, herunder regnskab og sekretariatsbistand, sker ved, at hvert medlem af foreningen betaler et m3-bidrag baseret på vandsalget. m3-bidraget afregnes af de deltagende almene vandforsyninger efter anlæggenes slutafregnede vandsalg.

5.2.            Taksten for m3-bidraget, der er ens for alle medlemmer, fastsættes således, at der tilsigtes løbende dækning for udgifterne til planlagte opgaver og projekter til etablering og vedligeholdelse af beskyttelsesforanstaltningerne. Taksten godkendes af generalforsamlingen.

5.3.           Bidrag indbetales til en konto anvist af sekretariatet 2 gange årligt pr. 1. marts og pr. 1. september.

5.4.           Indberetning af den solgte vandmængde året før foretages af vandforsyningen senest den 1. februar.

5.5.           Medlemmerne af foreningen er ansvarlige for målernes korrekte aflæsning, og at indberetning foretages i henhold til de til enhver tid gældende bestemmelser.

5.6.           Medlemmer af foreningen modtager ikke godtgørelse for administrationsomkostninger i forbindelse med opkrævning og indberetning af eget bidrag (m3-bidrag).

5.7.           Ved betaling af bidrag efter sidste rettidige betalingsdato kan pålægges renter og gebyrer efter rentelovens regler.

 

  1. Generalforsamling

6.1.           Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

6.2.           Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af maj.

Bestyrelsen indkalder hertil med mindst én måneds varsel elektronisk vedlagt det i pkt. 6.3 angivne.

6.3.           Indkaldelsen skal foruden dagsorden indeholde regnskab for det forløbne år, budget for indeværende år samt eventuelle forslag, jf. pkt. 6.8.

6.4.           Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning
  3. Godkendelse af det reviderede årsregnskab
  4. Fremlæggelse af budget
  5. Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne
  6. Godkendelse af bidragstakst
  7. Præsentation af nye bestyrelsesmedlemmer
  8. Præsentation af nye suppleanter til bestyrelsen
  9. Eventuelt

6.5.           På generalforsamlingen har hver almen vandforsyning som medlem af foreningen én stemme.

En almen vandforsyning afklarer internt, hvem der repræsenterer vandforsyningen på generalforsamlingen.

Der kan afgives stemme ved skriftlig fuldmagt. Fuldmagten skal være dateret og underskrevet af de tegningsberettigede for den almene vandforsyning, der ønsker at stemme ved fuldmagt.

6.6.           Afgørelser træffes ved 2/3 flertal af de fremmødte stemmeberettigede. En afgørelse kan kun træffes, hvis der i flertallet indgår Aalborg Vand A/S’ stemme.

6.7.           Ved vedtægtsændring kræves der 2/3 flertal af medlemmernes stemmer og Aalborg Vand A/S’ stemme. Hvis det ikke er tilfældet, indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, hvor vedtagelse kan ske med 2/3 flertal af de fremmødte og Aalborg Vand A/S’ stemme.

6.8.           Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal fremsendes skriftligt til bestyrelsesformanden og sekretariatet senest den 15. marts.

6.9.           Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når mere end halvdelen af bestyrelsens medlemmer finder det fornødent, eller når halvdelen af medlemmerne af foreningen skriftligt fremsætter ønske herom ledsaget af de forslag, der ønskes behandlet, samt en begrundelse herfor.

6.10.         Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes inden 6 uger efter modtagelsen af

skriftligt ønske herom.

6.11.         Referat fra generalforsamling skal foreligge senest 14 dage efter generalforsamlingens afholdelse og være underskrevet af generalforsamlingens dirigent.

 

  1. Bestyrelse

7.1.           Bestyrelsen består af 12 medlemmer.

7.2.           Aalborg Vand A/S vælger 4 medlemmer og 2 suppleanter til bestyrelsen. Aalborg Vand A/S’ bestyrelsesposter besættes af minimum 2 medarbejdere fra Forsyning, der arbejder med grundvand og drikkevand. Hvert andet år vælges to medlemmer og en suppleant.

7.3.           For så vidt angår de forbrugerejede vandforsyninger i Aalborg Kommune fra de 4 kontaktområder; Kontaktgruppe Nord, Kontaktgruppe Nørresundby-Vadum, Kontaktgruppe Aalborg Sydvest, Kontaktgruppe Aalborg Sydøst, se bilag 7.3, vælger hvert kontaktområde 2 medlemmer og 2 suppleanter til bestyrelsen.

Valghandlingen skal ske forud for generalforsamlingen, så de valgte medlemmer kan præsenteres på generalforsamlingen.

Valghandlingen kan ske på de årlige kontaktgruppemøder.

7.4.           Valgbar som bestyrelsesmedlemmer og suppleanter er bestyrelsesmedlemmer og ansatte hos de forbrugerejede vandforsyninger samt bestyrelsesmedlemmer fra Aalborg Vand A/S og medarbejdere fra Aalborg Forsyning, der arbejder med grundvand og drikkevand.

7.5.            Bestyrelsens formand vælges blandt de medlemmer af bestyrelsen, som er valgt af Aalborg Vand A/S.

7.6.            Bestyrelsens næstformand vælges blandt de medlemmer af bestyrelsen, som er valgt af de forbrugerejede vandforsyninger.

7.7.           Bestyrelsesmedlemmernes funktionsperiode er 4 år.

                   I overgangsåret, 2022, vælges for de forbrugerejede vandværker dog 1 medlem og 1 suppleant for 2 år og 1 medlem og 1 suppleant for 4 år fra hvert område.

                   I overgangsåret, 2022, vælges for Aalborg Vand A/S 2 medlemmer og 1 suppleant for 2 år og 2 medlemmer og 1 suppleant for 4 år.

7.8.           Hvis et bestyrelsesmedlem træder ud af sin vandforsynings bestyrelse eller ansættelsesforhold, fratræder vedkommende samtidig som bestyrelsesmedlem og erstattes af suppleanten fra det berørte område.

7.9.           Bestyrelsesmedlemmerne modtager ikke honorar for bestyrelseserhvervet.

 

  1. Bestyrelsens opgaver

8.1.           Bestyrelsen har den overordnede ledelse af GVA og alle dets anliggender.

8.2.           Bestyrelsen skal sikre, at foreningens arbejde er i overensstemmelse med de gældende indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse, og at der kontinuerligt arbejdes for at løse indsatserne beskrevet heri.

I forbindelse med udførelsen af formålene under pkt. 2 har bestyrelsen ansvaret for:

  • Udarbejdelse af strategi
  • Udarbejdelse af budgetter
  • Udarbejdelse af årsregnskab
  • Udarbejdelse af forslag til og prioritering af de følgende års opgaver og projekter

(tidsfølgeplanen)

  • Udarbejdelse, ajourføring og revision af planerne for de aftalte opgaver og projekter
  • Den overordnede projektstyring inden for de vedtagne budgetter
  • Udarbejdelse af udkast til takster/m3-bidrag til godkendelse på generalforsamling

8.3.           Hvis lokale ændringer af vandforsyningsforholdene gør det ønskeligt eller nødvendigt at fremskynde et af de projekter, der er optaget i den konkrete tidsfølgeplan, kan tidsfølgeplanen ændres.

8.4.            Bestyrelsen forpligter sig til at orientere foreningens medlemmer om vedtagelse af aktiviteterne i pkt. 8.2, gennem udsendelse af referater af bestyrelsens møder pr. mail.

8.5.           Bestyrelsen forestår i samarbejde med de berørte vandforsyninger betingelser for udførelse af opgaver og projekter.

8.6.           Tegningsret for foreningen har formanden og et bestyrelsesmedlem fra de forbrugerejede vandforsyninger i forening eller den samlede bestyrelse.

Bestyrelsen kan meddele prokura, enkel eller kollektiv til Aalborg Vand A/S’ repræsentanter i GVA’s ledelse.

8.7.           Det er medlemmernes hensigt, at foreningens bestyrelse til enhver tid sammensættes således, at de nødvendige kompetencer er til stede i forhold til foreningens formål og virke. Det tilstræbes i denne henseende, at der til enhver tid blandt bestyrelsens medlemmer er personer med erfaring og faglige kompetencer relateret til opgaverne omfattet af foreningens formål, jf. pkt. 2.

8.8.           Bestyrelsen kan ansætte en eller flere medarbejdere i GVA til at varetage drifts- og/eller administrationsopgaver m.v. vedrørende GVA’s opgaver og projekter.

 

  1. Møder i bestyrelsen

9.1.           Bestyrelsen afholder mindst ét møde pr. kalenderkvartal.

9.2.           Møder indkaldes af formanden. Formanden er forpligtet til at indkalde til møde, såfremt mindst 2 bestyrelsesmedlemmer skriftligt anmoder herom.

9.3.           Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme.

9.4.           Bestyrelsens beslutninger afgøres ved 2/3 flertal, dog således at en beslutning kun kan vedtages, hvis der i flertallet både indgår et flertal af Aalborg Vand A/S’ medlemmer og et flertal blandt medlemmerne fra de forbrugerejede vandforsyninger.

Ved fravær kan stemmes via skriftlig fuldmagt givet til et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når 2/3 af bestyrelsens medlemmer er til stede, herunder enten formand eller næstformand.

9.5.           En repræsentant fra en forbrugerejet vandforsyning kan deltage som observatør i bestyrelsen, når der behandles opgaver eller projekter vedrørende det pågældende vandforsyningsforsyningsområde.

Den berørte forbrugerejede vandforsyning forudsættes forinden inddraget i planlægningen.

Sekretariatet kan deltage med en eller flere repræsentanter ved bestyrelsesmøder med observatørstatus.

9.6.           Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

 

  1. Tilgang af almene vandforsyningsanlæg og ophør af et alment vandforsyningsanlæg

10.1.         Som medlem af GVA kan optages enhver almen vandforsyning inden for Aalborg Kommune.

10.2.         En almen vandforsyning, som ikke tidligere har været del af Vandsamarbejdet, kan efterfølgende ligeledes indgå som medlem i foreningen, såfremt foreningen godkender dette, eller dette følger af et kommunalt påbud om deltagelse i foreningen.

10.3.         Ved optagelse i GVA betaler den almene vandforsyning et beløb svarende til normalt bidrag for året forud for indtrædelse. Beløbet forfalder til betaling på indtrædelsestidspunktet.

10.4.         Udtrædelse af frivillig deltagelse af GVA kan ske med 3 års varsel til udgangen af et kalenderår.

Deltagere i foreningen, der er påbudt deltagelse i foreningen, kan ikke udtræde, medmindre dette godkendes af kommunen, der har udstedt påbuddet.

10.5.         Bidrag frem til udtræden skal betales til GVA, jf. pkt. 5.

I opsigelsesperioden bevarer medlemmet alle rettigheder.

Ved genindmeldelse i opsigelsesperioden fortsætter medlemskabet uden betaling af yderligere bidrag efter pkt. 10.3.

10.6.         Et udtrædende medlem har ikke krav på nogen andel af GVA’s formue.

 

  1. Sekretariat

11.1.         Det praktiske arbejde omkring de opgaver og projekter, bestyrelsen træffer beslutning om, udføres af en sekretariatsfunktion, der mod betaling varetages af Aalborg Vandkoncernen under hensyntagen til gældende lovgivning.

11.2.         Aalborg Vand koncern afregnes for deres varetagelse af sekretariatsfunktionen under hensyntagen til de enhver tid gældende regler herom. Der udarbejdes en skriftlig aftale herom mellem Aalborg Vand-koncernen og GVA.

11.3.         Aalborg Vand A/S kan uden samtykke fra GVA overdrage sekretariatsfunktionen til et med Aalborg Vand A/S koncernforbundet selskab.

11.4.         Sekretariatet er bemyndiget til at indgå de aftaler, der er nødvendige for at få udført de af bestyrelsen trufne beslutninger.

11.5.         Hvor bestyrelsens beslutninger medfører behov for ekstern bistand, styres licitation, opfølgning m.v. af sekretariatet i overensstemmelse med de beslutninger, der er truffet i bestyrelsen.

 

  1. Kapitalforhold og hæftelse

12.1.         GVA har ingen indskudskapital, og medlemmerne har ingen økonomiske rettigheder i forhold til GVA’s formue.

12.2.         De indbetalte bidrag kan kun anvendes til de under pkt. 2 nævnte formål.

12.3.         For GVA’s forpligtigelser hæfter alene GVA’s formue.

12.4.         Medlemmer hæfter ikke for GVA’s gæld.

12.5.         GVA’s optagelse af ekstern finansiering skal så vidt muligt ske via et finansieringsinstitut, som Aalborg Vand A/S anvender.

12.6.         Aalborg Kommune skal, så længe kommunen har stillet garanti for GVA’s gæld:

  • Godkende takster, budgetter og regnskaber for GVA,
  • godkende lånoptagning, køb, salg og pantsætning af fast ejendom
  • godkende vedtægtsændringer, og
  • godkende GVA’s opløsning.

 

  1. Regnskab

13.1.         GVA’s driftsregnskab samt status føres af sekretariatet.

13.2.         Regnskabet udarbejdes efter gældende dansk regnskabspraksis.

13.3.         Regnskabsåret er kalenderåret.

13.4.         GVA's regnskab revideres af den til enhver tid værende revisor for Aalborg Vand A/S.

 

  1. Tvister

14.1.         Tvister, der måtte opstå som følge af eller i forbindelse med nærværende aftale, skal søges løst ved gensidig forhandling.

Såfremt Parterne ikke er i stand til at løse tvisten ved forhandling inden 30 kalender dage regnet fra det tidspunkt, hvor en part fremsatte begæring om forhandling, skal tvisten herefter søges løst i mindelighed ved hjælp af en mediator udmeldt af Mediationsinstituttet. (I fald ”Mediationsinstituttet” ophører med at eksistere, benyttes et andet mediationsorgan forbundet med eller anbefalet af Danske Advokater).

14.2.         Enhver af Parterne er berettiget til at anmode Mediationsinstituttet om at få tilsendt forslag til 1-2 mediatorer.

Såfremt Parterne ikke kan blive enige om valg af mediator inden 8 kalenderdage efter modtagelsen af forslag, er hver af Parterne berettiget til at lade Mediationsinstituttet vælge en mediator i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for Mediationsinstituttet.

Udgifter til gennemførelse af mediation deles ligeligt mellem Parterne.

14.3.         Såfremt Parterne ikke opnår enighed via mediation inden 6 uger efter valg af mediator, afgøres tvisten efter retningslinjerne i pkt. 14.4-14.6.

14.4.         Hvis sagsgenstanden ikke overstiger 500.000 kr., afgøres sagen ved de almindelige domstole i overensstemmelse med retsplejelovens bestemmelser med Retten i Aalborg som første instans.

14.5.         Tvister, hvor sagsgenstanden udgør eller overstiger 500.000 kr., eller hvor sagsgenstanden ikke kan opgøres økonomisk, afgøres ved de almindelige domstole i overensstemmelse med retsplejelovens bestemmelser med Retten i Aalborg som første instans, medmindre Parterne aftaler Voldgift i overensstemmelse med lov om voldgift (nr. 553 af 24. juni 2005).

14.6.         Parterne kan ikke indgå aftale om voldgiftsbehandling i den udstrækning, at tvisten vedrører:

  • En afgørelse, der er truffet efter vandforsyningslovens bestemmelser og/eller
  • Aalborg Byråds vedtagelser eller vedtagelser truffet i henhold til delegation fra Aalborg Byråd.

 

 

 

  1. Ændring, udvidelse og ophør af foreningen

15.1.         Ændring af og tilføjelser til nærværende vedtægter kræver beslutning på foreningens generalforsamling.

15.2.         GVA ophører og opløses, hvis generalforsamlingen træffer beslutning herom. En beslutning om opløsning af GVA kræver tillige Aalborg Kommunes godkendelse, såfremt kommunen har stillet garanti for GVA’s gæld, jf. pkt. 12.6.

15.3.         Ved opløsning gøres egenkapitalen op af administrator, der er valgt af generalforsamlingen.

Administrator forestår fordeling af formue/gæld.

Fordelingen finder sted forholdsmæssigt efter samme princip som i pkt. 5.1 opgjort pr. den seneste indberetning. Almene vandforsyninger kan i stedet vælge at overtage deklarationer og fast ejendom i eget område inden for fordelingens rammer og/eller mod betaling.

15.4.         Igangsatte opgaver og projekter skal opgøres og afsluttes, før GVA kan opløses endeligt.

 

  1. Ikrafttræden

16.1.         Nærværende vedtægter er vedtaget i forbindelse med beslutning om foreningens stiftelse den 13. december 2017, og træder i kraft ved foreningens stiftelse den 1. januar 2018.

 

 

Bilag 7.3 til vedtægter for GVA

Kontaktområderne:

  • Kontaktgruppe Nord:

Gl. Sulsted, Grindsted, Horsens-Langholt, Sulsted Stationsby, Tylstrup,

Uggerhalne, Vestbjerg og Vodskov.

 

  • Kontaktgruppe Nørresundby-Vadum:

Lindholm, Nr. Uttrup, Vadum, Vejlen og Aalborg Forsyning.

 

  • Kontaktgruppe Aalborg Sydvest:

Drastrup, Ellidshøj, Frejlev, Godthåb, Klitgård, Restrup Nørholm Enge, Svenstrup,

Sønderholm og Aalborg Forsyning.

 

  • Kontaktgruppe Aalborg Sydøst:

Dall Villaby, Essendrup, Fjellerad, Gistrup, Granly, Gunderup, Hennedal, Klarup,

Lundby, Nøvling, Oppelstrup, Romdrup, Sønder Tranders, Vejgaard, Visse, Vaarst og Aalborg Forsyning.

Daniel Borup
Daniel Borup

Formand, Aalborg Vand A/S

Kim Pedersen
Kim Pedersen

næstformand, Svenstrup Vandværk

Anders Jungersen
Anders Jungersen

Vadum Vandværk

Bjarne Thomsen
Bjarne Thomsen

Tylstrup Vandværk

Carsten Bech
Carsten Bech

Vestbjerg Vandværk

Henrik Højlund
Henrik Højlund

Godthåb Vandværk

Lene Toldbod Burgaard
Lene Toldbod Burgaard

Aalborg Vand A/S

Michael Reedtz
Michael Reedtz

Vejgaard Vandværk

Vakant
Vakant

Aalborg Vand A/S

Ole Pedersen
Ole Pedersen

Vadum Vandværk

Selmer Nielsen
Selmer Nielsen

Fjellerad Vand amba

Tonny Kuno Carlsen
Tonny Kuno Carlsen

Aalborg Vand A/S

Referater fra bestyrelsesmøder

Bestyrelsen for Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg mødes ca. 1 gang i kvartalet eller 4 gange om året til bestyrelsesmøde.

Desuden tager bestyrelsen på ekskursion, mødes til temaaften eller lign. 1-2 gange om året.

Det er sekretariatet, der har ansvaret for at afholde bestyrelsesmøderne.

  1. Godkendelse af dagsorden

Dagsorden blev godkendt.

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Ingen bemærkninger til referat fra sidste møde.

  1. Gennemgang af årsregnskab
    • Gennemgang af kvartalsregnskab 2023

Kvartalsregnskabet blev gennemgået.

  • Budget 2024 (se bilag)

Budget for 2024 blev gennemgået.

Bestyrelsen har tidligere besluttet at minimere informationsindsatsen i 2023 og derimod bruge flere midler i 2024. Der er derfor i budget 2024 afsat ekstra midler til informationsindsats.

Pilotprojektet vedr. handleplaner for vandværker i forsyningsgruppen Flødal skulle efter planen være færdig i 2023. Projektet er blevet forsinket, hvorfor færdiggørelse af projekt samt evaluering af pilotprojektet ligger i budget 2024.

  • Takst for 2025

Som lovet på sidste bestyrelsesmøde har sekretariatet lavet en graf for udviklingen i likvidbeholdningen. Grafen viser bedste bud på, hvornår sekretariatet forventer at skulle afvikle forhandlinger og udbetale erstatninger. Altså bedste bud på en investeringsoversigt, men med det forbehold, at det er svært at forudsige, hvornår forhandlingerne gennemføres, og pengene for erstatninger skal udbetales.

Bestyrelsen drøftede udfordringer og muligheder for, hvornår taksten bør nedsættes, da der ikke ønskes en yoyo-effekt, men at foreningen på den anden side ikke skal fortsætte med at opbygge en formue. Punktet tages op igen på de næstkommende bestyrelsesmøder, så bestyrelsen kan fremlægge et forslag til takst for 2025 på generalforsamlingen i maj 2024.

  1. Formandens orientering

Formanden har intet nyt at orientere om.

  1. Sekretariatets orientering

Sekretariatet har møde med rådgiver mandag d. 04.12.2023 om pilotprojekt handleplaner for vandværker, hvor status på projektet skal drøftes.

Grundvandssamarbejdet er inviteret til at deltage i bæredygtighedsfestival 2024. Sekretariatet har siden sidst deltaget i møde om arrangementet. Bestyrelsen skal fortsat vurdere, om det giver værdi for Grundvandssamarbejdet at deltage på en bæredygtighedsfestival, hvor der sandsynligvis hovedsageligt kommer folk, der i forvejen tænker på at passe på drikkevandet.

  • Valg til bestyrelsen

På kontaktgruppemøderne hos Aalborg Kommune var der valg til bestyrelsen. Bjarne (Tylstrup Vandværk), Anders (Vadum Vandværk), Kim (Svenstrup Vandværk) og Michael (Vejgaard Vandværk) ønskede alle at stille op til genvalg, og blev genvalgt til bestyrelsen.

Hos Aalborg Vand var Lene og Martin på valg, Martin træder ud af bestyrelsen og Lene fortsætter. Morten Jacobsen fra driften træder ind i bestyrelsen efter nytår.

I kontaktgruppe Nord er Helge Ziegler (Gl. Sulsted Vandværk) valgt som suppleant i stedet for Lars Borg Jensen (da han er trådt ud af bestyrelsen hos Gl. Sulsted Vandværk), resten af suppleanterne på valg, er genvalgt. I kontaktgruppe Syd-Vest mangler der en suppleant, men gruppen blev på kontaktgruppemødet enige om, at en suppleant er fint på nuværende tidspunkt. Hos Aalborg Vand mangler der ligeledes en suppleant, da Daniel Borup er trådt ind i bestyrelsen efter Lasse blev Borgmester.

  • Kontaktgruppemøderne – opsamling
  • Informationsindsats 2024

Sekretariatet fortalte på kontaktgruppemøderne, at der fremadrettet arbejdes på at udføre en informationsindsats, som kan køre over en længere periode, fremfor en kort kampagneperiode. Informationsindsatsen kunne fx være

  • Planche eller materiale til vandværker, ex. til besøg fra skoleklasser
  • Brev eller tekst med ”aha oplevelse” til forbrugerne

Bestyrelsen nævnte, at havefolket skal rammes i foråret inden de har købt sprøjtemidlerne. Bestyrelsen kunne godt være med på ideen at sprede budskaber via lokale skoler/børn.

Der opstod bekymring om at gå på papiret, da det er skidt i forhold til bæredygtighed. Hvor til der blev nævnt, at vandværkerne også kan sende en mail ud til sine forbrugere som en elektronisk udgave, eller benytte vandværkets hjemmeside eller SoMe.

Bestyrelsen nævnte, at mangel på grundvandsbeskyttelse er et nationalt problem, og at det måske kunne være relevant at lave en presseindsats fremfor en reklameindsats. Det kunne undersøges om man kunne få et indslag i TV2Nord, nordjyske eller betale for en artikel i ”migogaalborg”. Det skal afdækkes hvem der er afsender, er det grundvandssamarbejdet eller er det de enkelte vandværker?

Der blev nævnt en ide om at lave et projekt i samarbejde med UCN, universitet eller lign.

  • Overvågning

Overvågningsindsatsen er udført i Hammer Bakker og Aalborg SØ i 2023. Til næste år udføres overvågningsindsats i Hvorup, Vadum og Aalborg SV.

Der har i år været fokus på PFAS og de nye pesticidnedbrydningsprodukter (LM3, LM5 og LM6). Der er et enkelt sted, som er hård ramt af LM3, LM5 og LM6, hvor både enkelt stoffer og summen af stofferne er over kvalitetskravet til drikkevand. Derudover er der sporadiske fund, som overordnet ikke giver anledning til bekymring.

Omkring nytår 2022/23 blev der udsendt pixibøger fra grundvandsovervågningen. Forventningen er fremadrettet, at pixibøger udsendes til vandværker hvert 4 år, medmindre vi finder noget alarmerende i overvågningen. Hvert område overvåges pt. hvert 2 år.

  • Forhandlinger om grundvandsbeskyttelse

På kontaktgruppemøderne viste sekretariatet status for forhandlinger jf. nøgledokumentet i den kommunale vandforsyningsplan.

Sekretariatet gav en kort status på igangværende forhandlinger. Der ligger flere sager til behandling hos forskellige myndigheder, hvilket også forsinker processen.

Der er lige udsendt en høring af BNBO lovforslaget, som sekretariatet vil kigge nærmere på.

Der er kommet en forespørgsel fra en lodsejer i Hammer Bakker området, hvor lodsejer ejer jord indenfor BNBO. Aalborg Kommune har tidligere vurderet, at den pågældende kildeplads ikke skal beskyttes med deklarationer, men ifølge BNBO indsatsen skal kildepladsen beskyttes imod erhvervsmæssig brug af pesticider. BNBO opgaven ligger hos Aalborg Kommune og ikke hos Grundvandssamarbejdet. Punktet tages op på næste bestyrelsesmøde.

Nitrat i drikkevand: Enkelte områder er i indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse vurderet til kun at skulle beskyttes mod miljøfremmede stoffer. Hvis grænseværdien for nitrat ændres som følge af ny viden, kan dette få betydning for indsatsbehovet. Foreningen skal overveje om frivillige aftaler så vidt muligt også skal inkludere nitratindsats. Punktet tages op igen på næste bestyrelsesmøde.

  • Optagelse af nye medlemmer i Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg

Sekretariatet har været til møde i Bislev med vandværkerne fra Nibe området. Aalborg Kommune har igangsat en strukturanalyse af vandværkerne i området.

Grundvandssamarbejdet har jf. aftale fra sidste bestyrelsesmøde meldt ud, at vandværkerne skal finde ud af, hvordan de ville strukturere sig fremadrettet, da det ikke er realistisk at beskytte alle 18 vandværker. Dette skal ske, før Grundvandssamarbejdet vil tage stilling til, om der skal laves vedtægtsændringer og optages nye medlemmer.

  • Forslag til mødedatoer i 2024

Følgende mødedatoer er godkendt:

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 30. januar kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 16. april kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, mandag den 9. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 28. november kl. 16.30

 

Generalforsamling, torsdag den 23. maj kl. 16.30

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler
    • Godkendelse af budget 2024
      Godkendt med forbehold. Tages op på næste bestyrelsesmøde.
    • Godkendelse af takst for 2025
      Godkendelse udsat.
    • Godkendelse af mødedatoer i 2024
      Godkendt
  1. Eventuelt

Bestyrelsen drøftede om det ville kunne åbne døre hos landmænd, hvis landbrugskonsulenter, som fx AGRI Nord involveres.

Sekretariatet nævnte, at der i forbindelse med forhandlinger ofte er dialog med landbrugsorganisationen, og at lodsejerne opfordres til at inddrage en landbrugskonsulent i forhandlingerne.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

 

  1. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 30. januar kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, tirsdag den 16. april kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, mandag den 9. september kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 28. november kl. 16.30

 

Generalforsamling, torsdag den 23. maj kl. 16.30

  1. Velkommen til ny formand – Daniel Borup

Foreningens nye formand bød velkommen til bestyrelsesmødet og gav en præsentation af sig selv og sin baggrund for at træde ind i bestyrelsen. Bestyrelsesmedlemmerne gav efterfølgende en kort præsentation af hvem de er samt hvilket vandværk de kommer fra.

  1. Godkendelse af dagsorden

Dagsorden blev godkendt.

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Der tilføjes til referatet fra sidst: ”Foreningen benytter samme pengeinstitut som Aalborg Vand. Bestyrelsen pointerer, at det er mange penge at have stående et sted, hvis banken krakker, men at foreningen har valgt at benytte et kendt pengeinstitut, og vurderer samtidig, at sandsynligheden for et bankkrak er lille.”

Referatet er godkendt med bemærkninger.

  1. Gennemgang af årsregnskab
    • Gennemgang af halvårsregnskab 2023

Halvårsregnskabet blev gennemgået.

Posten ”møder og bestyrelsesarbejde i øvrigt” blev diskuteret.

Bestyrelsen foreslog, at ”møder og bestyrelsesarbejde i øvrigt” i fremtiden kun omfatter bestyrelsesmøder og forplejning, og at ”sekretariatsfunktion til møder og bestyrelsesarbejde i øvrigt” konteres særskilt og fremgå af budget og regnskab.

  • Drøftelse af budgetlægning

Grafen for likviditetsudviklingen, som illustrerer forventninger til gennemførsel af grundvandsbeskyttelse og udbetaling af erstatninger, blev drøftet.

Sekretariatet har arbejdet ud fra en forventning om at afslutte arbejdet med forhandlinger om grundvandsbeskyttelse til og med 2026. Forhandlingsklimaet og udefra kommende påvirkninger har medført, at sekretariatet har været nødsaget til at justere forventningerne. Den nye forventning er at kunne være færdige med udgangen af 2028. Punktet uddybes under pkt. 6.

Foreningen er ikke sat i verden for at ophobe likvider. Derfor ønsker bestyrelsen at vurdere, om taksten er sat korrekt, eller om den skal justeres for en periode.  Budget og forslag til fremtidig takst drøftes på næste bestyrelsesmøde.

Der er over en årrække ophobet likvider i foreningen. Det skyldes hovedsageligt, at der ikke er realiseret udbetaling af erstatninger i den hastighed som forventet. Bestyrelsen drøftede, om generalforsamlingen skal anbefales, at taksten fastholdes på 1,5 kr. pr. solgt m3, eller om taksten skal nedjusteres?  Bestyrelsen har tidligere besluttet, at taksten skal forsøges holdt stabil og kun skal justeres, hvis det giver mening over en længere periode.

Bestyrelsen efterlyser en investeringsoversigt. Sekretariatet arbejder løbende med forventninger til udgifter til erstatninger og fremdrift på forhandlinger.

Sekretariatet udarbejder og medbringer på næste møde forslag til budget 2024 og herunder investeringsoversigt.

  1. Formandens orientering

Formanden er ny i bestyrelsen. Der er intet til dette punkt.

  1. Sekretariatets orientering
    • Status på projekter

Handleplaner for vandværker: Projektet er igangsat som pilotprojekt for Forsyningsgruppen Flødal.

Sekretariatet havde møde med Svenstrup og Ellidshøj i juni og har møde med Aalborg Vand og Godthåb i august.

Sekretariatet kommer med status på pilotprojektet til næste bestyrelsesmøde.

Kloakprojekt ved Arndrup: Projektet er gennemført.

Projektet er gennemført inden for budget. Der pågår forhandlinger om grundvandsbeskyttelse i området.

 

  • Forhandlinger

Sekretariatet har modtaget høring af Vandforsyningsplanens nøgledokument ”Rækkefølge for grundvandsbeskyttelse” fra Aalborg Kommune. Der er ingen ændringer i vores område og oversigten følger i grovetræk vores forhandlinger. Sekretariatet sender svar på høring til Aalborg Kommune.

Sekretariatet gennemgik, hvordan rækkefølgen for grundvandsbeskyttelse fungerer. Foreningen er tæt på at være færdig med beskyttelse at 1’erne (første prioritet til beskyttelse) og er gået i gang med prioritet 2 og 3. Sekretariatet gennemgik hvilke områder hvor der er forhandlinger i gang og hvilke udgifter der forventes at skulle bruges på erstatninger for de forskellige områder.

Bestyrelsen fik en gennemgang af igangsatte forhandlinger samt de overordnede forventninger til udgifter og fremdrift.

Bestyrelsen efterspurgte en grafisk fremstilling af de forventede udgifter og fremdrift eks. en tappekurve.

Bestyrelsen ønsker en mere regelmæssig opdatering på forskellige projekter, heriblandt forhandlinger inkl. forventet budget.

Sekretariatet arbejder løbende med at opsnappe de ”lavt hængende frugter” sideløbende med de igangsatte forhandlinger. Sekretariatet opfordrer til, at vandværkerne kontakter sekretariatet, hvis der opstår mulighed for køb af arealer/ejendomme lokalt.

 

  • Optagelse af nye medlemmer i Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg

Sekretariatet blev inviteret af Aalborg Kommune til at deltage i et møde med Nibe-områdets vandværker i foråret 2023. Formålet var at drøfte oprettelse af et samarbejde om grundvandssamarbejde.

Der foreligger ingen indsatsplan for grundvandsbeskyttelse for området endnu, men Aalborg Kommune forventer at have en indsatsplan med udgangen af 2025.

Vandværkerne i Nibe-området har bedt GVA om at undersøge under hvilke vilkår, de kan blive en del af Grundvandssamarbejde Aalborg.

Årsagen er baseret på en forventning om at vandværkerne får påbud om at samarbejde efter vedtagelse af indsatsplanen.

Vedtægterne for GVA rummer mulighed for at optage nye medlemmer. Det vil kræve en justering og præcisering af vedtægterne, og der er behov for yderligere retningslinjer herunder økonomiske hensyn og sammensætning af bestyrelsen.

På møde i oktober er bestyrelsens tilbagemelding til Nibe-vandværkerne (og Aalborg Kommune), at de skal være mere konkrete i forhold til, hvordan området fremad skal forsynes samt hvilket behov for grundvandsbeskyttelse de forventer.

Der arbejdes ikke videre med optagelse af nye medlemmer før Nibe-vandværkerne og Aalborg Kommune vender tilbage med noget mere konkret og en udmelding på ovenstående.

Den endelige beslutning og vedtægtsændringer kan kun besluttes af generalforsamlingen.

 

  • Valg til bestyrelsen

Der skal være valg til bestyrelsen i efteråret 2023. Selve valghandlingen kommer bl.a. til at foregå på kontaktgruppemøderne, hvor sekretariatet har fået punktet med på dagsordenen. Det er de siddende bestyrelsesmedlemmer, der tager snakken både forud og på de enkelte møder. Sekretariatet sender brev via mail til medlemmerne og gør opmærksom på, at der er valg. Bestyrelsesmedlemmer, som er på valg, kontaktes af sekretariatet for at afdække, om der ønskes genvalg.

Bestyrelsens sammensætning blev drøftet. Bestyrelsen ønsker ikke en ændret sammensætning på nuværende tidspunkt. Hvis foreningen udvides med nye medlemmer, kan emnet taget op igen.

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler

Bestyrelsen har besluttet at forlænge den tegnede Bestyrelsesforsikring.

Sekretariatet kontakter bestyrelsen, hvis forsikringen mod forventning overskrider det

forventede beløb.

  1. Eventuelt

GVA er blevet inviteret til at deltage i Aalborg Kommunes Bæredygtighedsfestival 2024. Sekretariatet deltager i informationsmødet for at høre nærmere.

Bestyrelsen drøftede om en sådan festival vil give værdi og rammer vores primære målgruppe. Det kunne være sjovt at deltage, men der skal også vurderes om det giver mening.

Deltagelse i bæredygtighedsfestival 2024 tages op på næste bestyrelsesmøde.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Ingen punkter.

Drøftelser vedr. forhandlinger og økonomi i forbindelse med forhandlinger og evt. optagelse af nye medlemmer holdes fortroligt.

  1. Kommende møder

Bestyrelsesmøde, torsdag den 30. november kl. 16.30, Norbis Park, Nefovej 50, 9310 Vodskov

  1. Godkendelse af dagsorden

Dagsorden er godkendt.

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Der er modtaget en bemærkning; Der stod dagsorden i stedet for referat. Fejlen er rettet. Referatet er godkendt med rettelse.

  1. Gennemgang af årsregnskab
    • Gennemgang af årsregnskab 2022

Årsrapport og revisionsrapport er udsendt sammen med udkast til dagsorden til bestyrelsesmødet. Gennemgang og drøftelser på mødet.

Bemærkning til årsrapporten. Bestyrelsen bliver ikke valgt af generalforsamlingen, men blot præsenteret. Bestyrelsesmedlemmer vælges på kontaktgruppemøder, som beskrevet i vedtægterne.

Efter revisorgennemgang er der rettet i regnskaberne for 2021. Det betyder, at der er lavet en regnskabsteknisk rettelse i 2021 regnskabet. Der henvises til årsregnskabet 2022 for en detaljeret forklaring på rettelsen.

Spørgsmål til hvad ”andre tilgodehavende” i balancen dækker. Svaret er, at det omfatter udestående moms.

Spørgsmål til forsikring af likvidbeholdningen. Sekretariatet/økonomi undersøger forsikring af indestående i Danske Bank. Foreningen benytter samme pengeinstitut som Aalborg Vand. Bestyrelsen pointerer, at det er mange penge at have stående et sted, hvis banken krakker, men at foreningen har valgt at benytte et kendt pengeinstitut, og vurderer samtidig, at sandsynligheden for et bankkrak er lille.

Spørgsmål til revisionsrapport vedr. revision af varebeholdningen. Der betales ikke skat i 2022, da der kun betales skat af indtægter fra forpagtede arealer. Sådanne indtægter er der ikke i 2022. Indbetalinger fra vandværker beskattes ikke.

Årsregnskabet underskrives af bestyrelsen og godkendt til fremlæggelse for generalforsamlingen.

Kvartalsregnskab 1. kvartal eftersendes til bestyrelsen, når det er klar.

  • Drøftelse af budgetlægning

Kort drøftelse om budgetlægning. Rullende budget blev drøftet, men afvises, hvis det pålægger foreningen ekstra administrationsomkostninger. Arbejdsgangen er, at budget for efterfølgende år godkendes af bestyrelsen i 4. kvartal, og budgettet præsenteres på førstkommende generalforsamlingen sædvanligvis i maj.

  1. Formandens orientering

Intet nyt fra formanden.

  1. Sekretariatets orientering
    • Opsamling på tema-aften om bestyrelsesarbejde

Godt arrangement med mange gode snakke om bestyrelsesarbejde. God drøftelse af hvordan vi arbejder, hvad vores roller er og hvilke arbejdsopgaver, der ligger i bestyrelsesarbejde. Bestyrelsen nævnte, at det er en styrke, at bestyrelsesmedlemmerne kommer godt ud af det med hinanden, at nye i bestyrelsen føler sig godt modtaget, godt med forskellige meninger og holdninger – det giver mest mulig fremdrift. Der er ikke mange afbud til bestyrelsesmøderne, hvilket også er et godt tegn.

Bestyrelsen får slides fra tema-aften tilsendt sammen med dette referat.

  • Generalforsamling torsdag d. 25. maj 2023 kl. 16:00

Sekretariatet sender indkaldelse til generalforsamling ud til medlemmerne. I den forbindelse efterspørges forslag til dagsorden.

Hvis sekretariatet modtager indkommende forslag, er det aftalt, at bestyrelsen orienteres pr. mail.

Præsentation af nye bestyrelsesmedlemmer og suppleanter er ikke relevant i år.

Sekretariatet spørger Morten Steen Sørensen, om han vil opstille som dirigent for generalforsamlingen.

Aftalt at generalforsamlingen afholdes på Nefovej 50 (Norbis Park), samt at der serveres kaffe til mødet og efterfølgende sandwich, øl og vand i forbindelse med fagligt oplæg.

Det er aftalt, at der er tilmelding til generalforsamlingen af hensyn til forplejningen. Bestyrelsen er automatisk tilmeldt. Kun i tilfælde af afbud skal sekretariatet have besked.

Det er aftalt, at der efter generalforsamlingen vil være et oplæg om grundvandsparker.

  • Bestyrelses årshjul

Årshjulet gennemgås. Der skal gennemføres valg i løbet af efteråret.

Bjarne Thomsen (Nord), Anders (Nr. Sundby/Vadum), Kim (Sydvest) og Michael (Sydøst) er på valg.

  • Ny hjemmeside

Foreningen har fået ny hjemmeside. Opfordring til at kigge på den hjemmefra. Er der forslag til ændringer eller information, som mangler, vil sekretariatet rigtig gerne have en tilbagemelding. Hjemmesiden præsenteres også på generalforsamlingen.

  • Handleplaner for vandværker

Projektet forventes igangsat i løbet af foråret 2023. Område for pilotprojekt er ændret til område syd for Aalborg og omfatter vandværkerne Godthåb, Svenstrup og Ellidshøj samt kildepladserne Volsted, Ferslev og Flødal. Opgaven vedr. handleplaner kommer fra Indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse, hvoraf det fremgår, at der skal ske en opdatering af handleplaner. Det er hensigten at inddrage information fra alle relevante kilder (overvågning, tilsyn, rapporter mv.).

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige aftaler

Intet.

  1. Eventuelt
    • Orientering om fund af PFAS

Bestyrelsen fik orientering om de enkelte fund af PFAS i forbindelse med grundvandsovervågningen i 2022-2023.

  • Nye medlemmer i GVA?

Foreningen Grundvandssamarbejde Aalborg er ikke en lukket forening og optager gerne nye medlemmer. På seneste vandplanudvalgsmøde er invitation til vandværkerne i Nibe-området om optagelse i GVA blevet overbragt.

Bestyrelsen skal have drøftet betingelserne for optagelse i GVA, hvis der kommer et vandværk, som gerne vil indtræde i foreningen.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Intet.

  1. Kommende møder

Generalforsamling, torsdag den 25. maj kl. 16.00, Norbis Park, Nefovej 50, 9310 Vodskov

Bestyrelsesmøde, mandag den 21. august kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 30. november kl. 16.30

  1. Godkendelse af dagsorden

Dagsorden er godkendt.

  1. Bemærkninger til referat fra forrige møde

Ingen bemærkninger til referat fra sidste møde.

  1. Gennemgang af årsregnskab
    • Gennemgang af foreløbigt årsregnskab

Det foreløbige årsregnskab blev gennemgået.

Posten for erstatninger blev fremhævet. Det skyldes, at der i regnskabet for 2022 er foretaget en tilrettelse, da der i regnskab for 2021manglede en forhandlingsaftale. Det har ingen betydning for likviditeten, men er en rent regnskabsteknisk rettelse.

Det blev aftalt at opdele bestyrelsesmøder og bestyrelsesarbejde i øvrigt.

Sekretariatet/økonomi undersøger, om det er muligt at opnå en højere rente på indlån i banken.

Årsregnskabet sendes til bestyrelsen midt i marts forud for næste møde.

  1. Formandens orientering

Formanden berettede om en temadag i Aarhus om Grundvandsparker faciliteret af Rambøll og Defakto. Formanden fortæller, at man på landsplan kun er i mål med 3% af BNBO-arealerne. Der er derfor behov for nye værktøjer, fx ekspropriation dvs. ejerskab af jord. Budskabet fra DANVA, Danske Vandværker, Naturfredningsforeningen og KL er, at der mangler udpegning af, hvor grundvandsparkerne skal ligge, men at vi overordnet set har tilstrækkeligt meddata til udpegningen. Det forventes, at grundvandsparkerne vil dække ca. 200.000 ha, som svarer til ca. 5% af Danmarks areal. Sekretariatet påpeger, at vi i Aalborg godt ved, hvor vi skal beskytte grundvandet og etablere grundvandsparker.

Formanden fortæller at der er gode muligheder for at rykke på grundvandsbeskyttelse lige nu, da PFAS er meget oppe i medierne, samt at statsministeren gik ud 3 dage før valget og sagde, at grundvand er vores guld, så mulighederne har aldrig været bedre. Derfor er det også godt, at der bliver diskuteret grundvandsparker nu, og her er GVA et godt forgangsbillede.

  1. Sekretariatets orientering
    • Status på projekter
  • Tilslutning til kloak ved Arndrup

Kommunen har godkendt placering af ledningen, anlægsprojektet er startet op og forventes færdigt snart. Forhandling om grundvandsbeskyttelse er påbegyndt i området.

  • Drikkevandsfonden – afslag

GVA har søgt drikkevandspuljen om penge til køb af jord, og fik i første omgang afslag med den begrundelse, at man skulle opnå minimum 20 point, GVA fik 16.

Sekretariatet rettede herefter henvendelse til Miljøstyrelsen for at få en begrundelse for de 16 point. Svaret lød, at det er en kompliceret sag, og der var sket en fejl i forhold til pointene. GVA havde opnået 20 point fremfor 16, så Miljøstyrelsen ville undersøge sagen nærmere.

Opfølgning: GVA har nu fået tilsagn om tilskud fra drikkevandspuljen. Tilskuddet dækker 40% af differencen mellem købs- og salgspris ved køb af jord.

  • Overvågning af grundvandskvaliteten

Der er overvågning i gang i Vadum, Hvorup og Aalborg SV områderne. Der analyseres for PFAS i langt de fleste overvågningsboringer, og vi finder det desværre nogle steder, dog ikke over grænseværdien. Der er en enkelt prøve i Vadum, som rammer den nye grænseværdi. Vi har stadig ikke fundet PFAS i drikkevandsboringerne i Aalborg. De tre nye pesticider i boringskontrollen er vi også begyndt at se i overvågningen.

Sekretariatet har sendt pixibøger med overvågningsresultater ud til de fleste vandværker, som har overvågningsboringer i deres opland. Der er ikke sendt pixibøger ud til vandværkerne i Vadum og Hvorup området samt Aalborg Forsyning endnu, men de kommer.

Der er sammen med referatet medsendt et par eksemplarer af pixibøgerne til bestyrelsen.

  • Grundvandssamarbejde Nibe

I Nibe området er der 19 vandværker, der samarbejder om nødforsyningsledninger. Tilsammen indvinder de ca. 150.000-200.000 m3/år. Grundvandskortlægning af området forventes færdigt i 2025, hvorefter Aalborg Kommune udarbejder en indsatsplanen med indsatser, som vandværkerne bl.a. skal gennemføre.

Bestyrelsen fik en orientering om, at vandværkerne i Nibe området skal finde ud af, hvordan de vil samarbejde om grundvandsbeskyttelse. Vandværkerne kan vælge selv at danne et grundvandssamarbejde, men har også mulighed for at søge om optagelse i GVA.

For at foreningen kan optage nye medlemmer skal der være nogle klare retningslinjer, så der kan findes en balancegang i forhold til eksisterende medlemmer og nytilkommende. Formanden påpeger, at vi er en forening, som vi er interesseret i at styrke, også i forhold til nye medlemmer.

Bestyrelsen arbejder videre med retningslinjer for optag af nye medlemmer. Sekretariatet kommer med oplæg.

  • Tema-aften for bestyrelsen

Husk tema-aften den 16. marts kl. 16:30 på Nefovej 50.

  1. Forelæggelse af eventuelle punkter til bestyrelsens behandling og eventuelle beslutninger, herunder sager om afslutning af frivillige forhandlinger

Bestyrelsen har nikket til, at sekretariatet går videre med køb af jord på et konkret areal.

Forhandlinger i Tylstrup er påbegyndt.

  1. Eventuelt

Næstformanden nævnte, at kommune orienterede om status for arbejdet med indvindingstilladelser på seneste Vandplanudvalgsmøde.

Projekt Hammer Bakker er et af de projekter, som kommunen har igangsat med henblik på indvindingstilladelser.

  1. Stillingtagen til enkelte punkters fortrolighed

Drøftelser under punkt 6 vedr. igangværende forhandlinger om grundvandsbeskyttelse.

  1. Kommende møder

Temaaften, torsdag den 16. marts kl. 16:30, Norbis Park, Nefovej 50, 9310 Vodskov

Bestyrelsesmøde, onsdag den 29. marts kl. 16.30, Vejgaard Vandværk, Sofievej 79.

  • Frivillig rundvisning af Vejgaards gamle vandværk kl. 16:00 på Lundbyesgade 39.

Bestyrelsesmøde, mandag den 21. august kl. 16.30

Bestyrelsesmøde, torsdag den 30. november kl. 16.30

Generalforsamling, torsdag den 25. maj kl. 16.00

Rul til toppen